16512

بهترین ماشین های آفرود در ایران

با توجه به جغرافیای متنوع ایران که شامل مناطق کوهستانی، جنگلی و صحرایی است، طبیعت گردی و سفر به مناطق جنگلی و کوهستانی و صحرایی از طرفداران زیادی برخوردار است. برای سفر به مناطق صعب العبور که مسیرهای ناهمورا دارند نیاز به استفاده از خودرو آفرود مناسب دارد به همین منظور در این مطلب به بررسی تعدادی از خودروهای محبوب برای آفرودسواران که در بازار ایران موجود هستند خواهیم پرداخت.

 

نیسان پاترول

نیسان پاترول یکی از خودروهای آفرود محبوب در ایران است که توسط شرکت پارس خودرو تولید میشد. نیسان پاترول 160 با دو تیپ MQ و MK روانه بازار ایران شد. تیپ 1 (ام کیو) از گیربکس 4 سرعته دستی با فنرهای کوتاه‌تر بهره می‌برد؛ این مدل را می‌توان از چراغ‌های گرد قسمت جلوی آن شناخت. از طرف دیگر تیپ ام کی نیز از جعبه دنده 5 سرعته، فنرهای بلند و چراغ‌های جلوی چهارگوش برخوردار است. نیسان پاترول با دو نوع پیشرانه به دست مشتریان ایرانی رسید؛ اولین موتور از نوع چهار سیلندر 2.4 لیتری با کد Z24 بود که 105 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و نیروی حاصل به واسطه سیستم چهارچرخ محرک به سوی هر دو محور ارسال می‌شد. پیشرانه 16 سوپاپ نیز در سال‌های آخر تولید برای این محصول در نظر گرفته شد. مصرف سوخت ترکیبی نیسان پاترول 4 سیلندر معادل 13 لیتر در 100 کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود 16 ثانیه به طول می‌انجامد.

همچنین یک موتور 6 سیلندر 12 سوپاپ به حجم 4 لیتر با قدرت 145 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن ‌متر برای پاترول در نظر گرفته شد. این خودرو معادل 18 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف کرده و حداکثر سرعت آن به 145 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن نیسان پاترول چهاردر شش سیلندر حدود 2 هزار و 200 کیلوگرم است.

توان آفرودنوردی مناسب، عملکرد فنی مطلوب گیربکس و سیستم چهار چرخ محرک، کابین جادار، تعمیرات نسبتا ساده پیشرانه و گیربکس و وفور قطعات یدکی از مزایای این خودرو به شمار می‌روند. مصرف سوخت بسیار بالا، طراحی ظاهری و داخلی بسیار ساده و سیستم تعلیق خشک در زمره معایب این خودرو دسته‌بندی می‌شوند.

 

 

پاژن

پاژن یک خودروی شاسی بلند بیابانی آفرود دو دیفرانسیل است که در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ساخته می‌شود. پاژن در اصل کپی خودروی لندرور دیفندر (Land Rover Defender) است که از سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم در بریتانیا تولید می‌شود.

خودرو لندرور یا همان پاژن یکی ازمحبوبترین خودروها جهت آفرود بین حرفه ای های این رشته در سراسر دنیا است. که برای کاربردهای متنوعی دیگری مانند آمبولانس، خودرو عملیات، آتش نشانی و غیره استفاده میشود. این خودرو در کشور سازنده اصلی عموماً با موتور توربو شارژ دیزل عرضه می‌شود.

 

 

نیسان پیکاپ

نسل اول وانت پیکاپ نیسان فرانتیر در سال 1997 میلادی توسط کمپانی ژاپنی نیسان به مشتریان عرضه شد؛ شرکت پارس خودرو نیز که در آن دوران همکاری صمیمانه‌ای را با شرکت نیسان آغاز کرده بود، جای خالی یک محصول پیکاپ را در سبد تولیدات خود مشاهده کرد و از همین رو تصمیم به ارائه نیسان فرانتیر تحت عنوان نیسان پیکاپ به بازار ایران گرفت.

شرکت نیسان برای این محصول خود دو نوع پیشرانه شش یا چهار سیلندر در نظر گرفته بود که تنها نسخه چهار سیلندر آن به مدل موجود در ایران راه پیدا کرد. این موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری قادر است 133 اسب بخار قدرت و 197 نیوتن متر گشتاور تولید کند که توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی با دنده کمک و دو عدد دیفرانسیل به سوی هر چهارچرخ قابل ارسال است.

نیسان پیکاپ به عنوان یک وانت آفرودر میان قیمت از نقاط قوتی همچون: بهره بردن از دنده کمکی، سیستم تعلیق کارآمد اما خشک که موجب پایداری بیشتر خودرو می‌شود، کابین جادار، عملکرد نسبتا مناسب هنگام عبور از مسیرهای آفرود نام برد. در بحث نقاط ضعف نیز میتوان به عایق‌بندی نامناسب کابین، طراحی قدیمی، سطح کیفیت نه‌چندان رضایت‌بخش ادوات کابین، مصرف سوخت بالا و راحتی نامناسب صندلی‌های عقب اشاره کرد.

 

 

میتسوبیشی پاجرو

میتسوبیشی پاجرو یک شاسی بلند شهری خوش‌هیبت و یک آفرودر توانمند است که از دیرباز تاکنون از جمله خودروهای محبوب آفرودسواران به شمار آمده. نسل چهارم میتسوبیشی پاجرو در سال 2006 متولد شد اما ورود آن به بازار کشور ما با دو سال تاخیر و از سال 2008 کلید خورد. این محصول توسط گروه خودروسازی بهمن به دست مشتریان ایرانی رسید اما عرضه آن به دلیل قیمت بالا چندان گسترده نبود.

یتسوبیشی پاجرو موجود در ایران به یک پیشرانه شش سیلندر V شکل تنفس طبیعی به حجم 3.8 لیتری مجهز شده است. این موتور قادر به تولید 270 اسب بخار قدرت بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز به 350 نیوتن متر خواهد بود. وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس پنج دنده اتوماتیک سپرده شده تا با استفاده از دو دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال شود.

 

 

تویوتا لندکروز سری 40

در سال 1960 تویوتا یک گام بسیار بزرگ در بهبود کیفیت ماشین های آفرودی خودش برداشت و با عرضه تویوتا J40 دنیای جدیدی از ماشین های آفرودی ایجاد کرد. به عقیده بسیاری از افراد لندکروز سری 40 نسل اول لندکروز به حساب می آید و سری های پیشین که تا به اینجا به آنها اشاره کردیم به دلیل تولیدات نظامی و غیر مردمی چندان در دسته بندی مدل های مختلف لندکروز جای نمی گیرند.

این نسل از لندکروز بسیار پرطرفدار بود و فروش فوق العاده ای در کشورهای مختلف دنیا کسب کرد. لندکروز سری 40 با دو موتور F با حجم 3.9 لیتر و موتور 2F با حجم 4.2 لیتر تولید شد که در ایران با نام لندکروز 2F هم مشهور است. این نسل در مدل های مختلف پیکاپ، شاسی بلند 2 در و واگن 4 در عرضه شد. این مدل آنقدر محبوبیت داشت که حتی بعد از رونمایی سری پنجاه در سال 1967 همچنان بر روی خط تولید باقی ماند و تا سال 1984 تولید شد.

این نسل از تویوتا به دلیل قابلیت های آفرودی بالایی که داشت به صورت گسترده توسط ارتش ایران مورد استفاده قرار میگرفت و این خودرو را میتوان یکی از خودروهای نفربر اصلی ایران در جنگ با عراق دانست.

 

 

تویوتا لندکروز سری 70

لندکروز سری 70 به عنوان یک نسل از تویوتا لندکروز شناخته نمی شود زیرا این مدل صرفاً یک به روز رسانی برای مدل محبوب سری 40 به حساب می آید. از آن جایی که سری 40 بسیار پرطرفدار بود و به مدت 24 سال روی خط تولید قرار گرفت کمپانی تویوتا تصمیم گرفت به جای حذف این مدل از خط تولید ، آن را به روز رسانی کند. لندکروز سری 70 از سال 1984 جای سری 40 را گرفت و هنوز هم در خط تولید این کمپانی قرار دارد. به همین دلیل لندکروز سری 70 نسل چهارم لندکروز به حساب نمی آید و صرفاً یک به روز رسانی از نسل اول این خودرو محسوب می‌شود.