16512

اسنورکل یا لوله تنفس خودروهای آفرود چیست؟

اسنورکل (Snorkel) یا لوله تنفسی یکی از تجهیزات بسیار مهم خودرو‌های آفرود است که وجود آن به سلامت خودرو کمک بسیار زیادی می‌کند. لوله‌های مشکی رنگی که به وفور روی خودروهای آفرود دیده می‌شود به این خودرو‌ها کمک می‌کند تا بهتر نفس بکشند. خودروهای آفرود حتما باید تجهیزات لازم را داشته باشند که بتوانند به درستی کار کنند. خودرو هنگامی که در آب در حال حرکت است به این لوله‌های تنفس نیاز دارد تا موتورش بتواند به درستی کار کند. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد اسنورکل خودروهای آفرود بیندازیم.

موتور خودرو از هوا برای سوزاندن سوخت استفاده می کند و این هوا از طریق فیلتر هوا در جلوی خودرو وارد محفظه می شود. اما اگر آب وارد ورودی های هوا شود و به بلوک موتور برسد، می تواند آسیب جدی به خودرو وارد کند. همچنین استفاده از خودرو در یک زمین شنی می تواند فیلتر هوا را با گرد و غبار خفه کند و از رسیدن هوا به موتور جلوگیری کند که منجر به کاهش توان خروجی خودرو می شود. در چنین سناریوهایی، اسنورکل وسیله نقلیه وظیفه دارد موتور را با هوا تغذیه کند تا چرخه سوختن بدون وقفه حفظ شود.

اسنورکل خودرو چگونه کار می کند؟

اسنورکل وسیله نقلیه اساسا مسئول تغذیه هوا به داخل موتور برای تکمیل چرخه احتراق سوخت است. برای قرار دادن یک اسنورکل، باید سیستم ورودی هوای اصلی را جدا کنید تا موتور هوا را از طریق اسنورکل دریافت کند. پس از انجام این کار، هوا از طریق اسنورکل به موتور می رسد و نه از ورودی های هوا در سپر جلو.

با این کار، ما اساسا ورودی هوا را تقریبا به سقف وسیله نقلیه رسانده‌ایم و اطمینان حاصل می‌کنیم که هوا حتی زمانی که وسیله نقلیه در آب می‌گذرد به موتور می‌رسد. در حال حاضر، خود اسنورکل به گونه ای طراحی شده است که یک کوبشی ایجاد می کند، به این معنی که هنگام حرکت وسیله نقلیه هوا به داخل موتور کوبیده می شود.

چند نکته درباره اسنورکل

طراحی محفظه ورودی هوای اسنورکل‌های به گونه‌ای است که معمولا 360 درجه می‌چرخند به همین دلیل هنگام بارش برف یا باران می‌توانید کلاهک آن را بچرخانید و خلاف جهت بارش قرار دهید. به خاطر داشته باشید که این قطعه به گونه‌ای طراحی شده که برف و باران به داخل آن نفوذ نمی‌کند.

اگر باران به داخل کلاهک لوله تنفسی خودرو نفوذ کرد،‌ نگران نباشید چراکه درون کلاهک فیلتر‌هایی وجود دارد که آب از آن خارج می‌شود.

وقتی سرعت خودرو بالا باشد تنفس آن نیز بالاتر می‌رود و فشار هوای وارد شده به خودرو بیشتر می‌شود که این عامل سبب قدرت موتور شده و راندمان آن را بالا می‌برد.

مزایای اسنورکل خودرو چیست؟

  1. بزرگترین مزیت اسنورکل وسیله نقلیه این است که اجازه نمی دهد آب وارد سیستم ورودی هوا شود (زیرا ورودی هوا اکنون از سطح زمین بالاتر است). به این ترتیب، SUV شما در هنگام عبور از نهرها یا حتی مناطق پرآب کمتر دچار توقف می شود.
  2. همچنین اسنورکل موتور را با هوای نسبتا تمیزتر تغذیه می کند، نه هوای  آلوده که نزدیکتر به زمین می نشیند. همچنین، به دلیل اثر کوبشی، هوای وارد شده به اسنورکل به شدت مانند یک گرد باد عمل کرده و ذرات غبار سنگین را از طریق دریچه‌های کوچک به بیرون میفرستد.
  3. اسنورکل های خودرو همچنین باعث بهره وری سوخت میشوند، زیرا هوای بیشتری را وارد محفظه احتراق می کنند و در نتیجه چرخه سوختن سوخت را بهبود می بخشند.

برای خرید اسنورکل بر روی لینک های زیر کلیک کنبد.

اسنورکل پرادو (mysportcar.ir)

اسنورکل پاژن (mysportcar.ir)

اسنورکل پاترول 160A (mysportcar.ir)

اسنورکل تویوتا هایلوکس تایگر (mysportcar.ir)

اسنورکل وانت لندکروز 76A (mysportcar.ir)

اسنورکل لندکروز اتاق 200A (mysportcar.ir)

اسنورکل سوزوکی ویتارا (mysportcar.ir)

اسنورکل پیکاپ (mysportcar.ir)

اسنورکل تویوتا FJ Cruiser (mysportcar.ir)

اسنورکل تویوتا لندکروز اتاق P100A (mysportcar.ir)