دانشنامه
بررسی محبوب ترین ماشین های آفرود در ایران
با توجه به جغرافیای متنوع ایران که شامل مناطق کوهستانی، جنگلی و صحرایی است، طبیعت گردی و سفر به مناطق جنگلی و کوهستانی و صحرایی از طرفداران زیادی برخوردار است. برای سفر به مناطق صعب العبور که مسیرهای ناهمورا دارند نیاز به استفاده از ماشین های آفرود مناسب دارد به همین منظور در این مطلب به بررسی تعدادی از ماشین های آفرود برای آفرودسواران که در بازار ایران موجود هستند خواهیم پرداخت.
نیسان پاترول
نیسان پاترول یکی از ماشین های آفرود محبوب در ایران است که توسط شرکت پارس خودرو تولید میشد. نیسان پاترول ۱۶۰ با دو تیپ MQ و MK روانه بازار ایران شد.
تیپ ۱ (ام کیو) از گیربکس ۴ سرعته دستی با فنرهای کوتاهتر بهره میبرد؛ این مدل را میتوان از چراغهای گرد قسمت جلوی آن شناخت. از طرف دیگر تیپ ام کی نیز از جعبه دنده ۵ سرعته، فنرهای بلند و چراغهای جلوی چهارگوش برخوردار است.
نیسان پاترول با دو نوع پیشرانه به دست مشتریان ایرانی رسید؛ اولین موتور از نوع چهار سیلندر ۲.۴ لیتری با کد Z24 بود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و نیروی حاصل به واسطه سیستم چهارچرخ محرک به سوی هر دو محور ارسال میشد.
پیشرانه ۱۶ سوپاپ نیز در سالهای آخر تولید برای این محصول در نظر گرفته شد. مصرف سوخت ترکیبی نیسان پاترول ۴ سیلندر معادل ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۶ ثانیه به طول میانجامد.
همچنین یک موتور ۶ سیلندر ۱۲ سوپاپ به حجم ۴ لیتر با قدرت ۱۴۵ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر برای پاترول در نظر گرفته شد.
این خودرو معادل ۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف کرده و حداکثر سرعت آن به ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. وزن نیسان پاترول چهاردر شش سیلندر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است.
توان آفرودنوردی مناسب، عملکرد فنی مطلوب گیربکس و سیستم چهار چرخ محرک، کابین جادار، تعمیرات نسبتا ساده پیشرانه و گیربکس و وفور قطعات یدکی از مزایای این خودرو نسبت به ماشین های آفرود دانست.
مصرف سوخت بسیار بالا، طراحی ظاهری و داخلی بسیار ساده و سیستم تعلیق خشک در زمره معایب این خودرو دستهبندی میباشد.
پاژن
پاژن یکی از ماشین های آفرود بیابانی دو دیفرانسیل است که در ایران توسط شرکت خودروسازی مرتب ساخته میشود.
این خودرو در اصل کپی خودروی لندرور دیفندر (Land Rover Defender) است که از سالهای بعد از جنگ جهانی دوم در بریتانیا تولید میشود.
لندرور یا همان پاژن یکی ازمحبوبترین ماشین های آفرود جهت آفرود بین حرفه ای های این رشته در سراسر دنیا است
که برای کاربردهای متنوعی دیگری مانند آمبولانس، خودرو عملیات، آتش نشانی و غیره استفاده میشود. این خودرو در کشور سازنده اصلی عموماً با موتور توربو شارژ دیزل عرضه میشود ویکی از ماشین های آفرود به حساب میاد
نیسان پیکاپ
نسل اول وانت پیکاپ نیسان فرانتیر در سال ۱۹۹۷ میلادی توسط کمپانی ژاپنی نیسان به مشتریان عرضه شد؛ شرکت پارس خودرو نیز که در آن دوران همکاری صمیمانهای را با شرکت نیسان آغاز کرده بود، جای خالی یکی از ماشین های آفرود را در سبد تولیدات خود مشاهده کرد و از همین رو تصمیم به ارائه نیسان فرانتیر تحت عنوان نیسان پیکاپ به بازار ایران گرفت.
شرکت نیسان برای این محصول خود دو نوع پیشرانه شش یا چهار سیلندر در نظر گرفته بود که تنها نسخه چهار سیلندر آن به مدل موجود در ایران راه پیدا کرد.
این موتور تنفس طبیعی ۲.۴ لیتری قادر است ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند که توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی با دنده کمک و دو عدد دیفرانسیل به سوی هر چهارچرخ قابل ارسال است.
نیسان پیکاپ به عنوان یکی از ماشین های آفرود میان قیمت از نقاط قوتی همچون: بهره بردن از دنده کمکی، سیستم تعلیق کارآمد اما خشک که موجب پایداری بیشتر خودرو میشود، کابین جادار، عملکرد نسبتا مناسب هنگام عبور از مسیرهای آفرود نام برد.
در بحث نقاط ضعف نیز میتوان به عایقبندی نامناسب کابین، طراحی قدیمی، سطح کیفیت نهچندان رضایتبخش ادوات کابین، مصرف سوخت بالا و راحتی نامناسب صندلیهای عقب اشاره کرد.
ماشین های آفرود تویوتا لندکروز سری ۴۰
در سال ۱۹۶۰ تویوتا یک گام بسیار بزرگ در بهبود کیفیت ماشین های آفرود خودش برداشت و با عرضه تویوتا J40 دنیای جدیدی از ماشین های آفرود ایجاد کرد.
به عقیده بسیاری از افراد لندکروز سری ۴۰ نسل اول لندکروز به حساب می آید و سری های پیشین که تا به اینجا به آنها اشاره کردیم به دلیل تولیدات نظامی و غیر مردمی چندان در دسته بندی مدل های مختلف لندکروز جای نمی گیرند.
این نسل از ماشین های آفرود بسیار پرطرفدار بود و فروش فوق العاده ای در کشورهای مختلف دنیا کسب کرد.یکی از بهترین ماشین های آفرود لندکروزسری ۴۰ با دو موتور F با حجم ۳.۹ لیتر و موتور 2F با حجم ۴.۲ لیتر تولید شد که در ایران با نام لندکروز 2F هم مشهور است.
نسل در مدل های مختلف پیکاپ، شاسی بلند ۲ در و واگن ۴ در عرضه شد. این مدل آنقدر محبوبیت داشت که حتی بعد از رونمایی سری پنجاه در سال ۱۹۶۷ همچنان بر روی خط تولید باقی ماند و تا سال ۱۹۸۴ تولید شد.
این نسل از ماشین های آفرود به دلیل قابلیت های آفرودی بالایی که داشت به صورت گسترده توسط ارتش ایران مورد استفاده قرار میگرفت و این خودرو را میتوان یکی از خودروهای نفربر اصلی ایران در جنگ با عراق دانست.
تویوتا لندکروز سری ۷۰
لندکروز سری ۷۰ به عنوان یکی از بهترین ماشین های آفرود نسل از تویوتا لندکروز شناخته نمی شود زیرا این مدل صرفاً یک به روز رسانی برای مدل محبوب سری ۴۰ به حساب می آید.
از آن جایی که سری ۴۰ بسیار پرطرفدار بود و به مدت ۲۴ سال روی خط تولید قرار گرفت کمپانی تویوتا تصمیم گرفت به جای حذف این مدل از خط تولید ، آن را به روز رسانی کند.
لندکروز سری ۷۰ از سال ۱۹۸۴ جای سری ۴۰ را گرفت و هنوز هم در خط تولید این کمپانی قرار دارد.
به همین دلیل لندکروز سری ۷۰ نسل چهارم لندکروز به حساب نمی آید و صرفاً یک به روز رسانی از نسل اول این خودرو محسوب میشود.
میتسوبیشی پاجرو
میتسوبیشی پاجرو یکی از بهترین ماشین های آفرود شاسی بلند شهری خوشهیبت و ماشین های آفرود توانمند است که از دیرباز تاکنون از ماشین های آفرود آفرود محبوب آفرودسواران به شمار آمده.
نسل چهارم میتسوبیشی پاجرو در سال ۲۰۰۶ متولد شد اما ورود آن به بازار کشور ما با دو سال تاخیر و از سال ۲۰۰۸ کلید خورد.
این محصول توسط گروه خودروسازی بهمن به دست مشتریان ایرانی رسید اما عرضه آن به دلیل قیمت بالا چندان گسترده نبود.
یتسوبیشی پاجرو موجود در ایران به یک پیشرانه شش سیلندر V شکل تنفس طبیعی به حجم ۳.۸ لیتری مجهز شده است.
این موتور قادر به تولید ۲۷۰ اسب بخار قدرت بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز به ۳۵۰ نیوتن متر خواهد بود.
وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس پنج دنده اتوماتیک سپرده شده تا با استفاده از دو دیفرانسیل به سوی تمامی چرخها ارسال شود.