16512

هدلایت چیست و چه کاربردی دارد؟

هدلایت یا چراغ جلوی خودرو (Headlights)

 

هدلایت خودرو، یکی از قطعات مهم و جذاب خودروها است که نقش مهمی در ایمنی و زیبایی خودروها ایفا می‌کند. هدلایت‌ها، نوردهنده‌هایی هستند که در جلوی خودرو قرار می‌گیرند و در شرایط نور کم و هنگام بارش باران و مه، برای راننده و سایر رانندگان به عنوان یک نشانگر مهم عمل می‌کنند.

امروزه هدلایت‌های LED به‌خاطر مصرف کمتر انرژی و عمر طولانی‌تر در بین رانندگان محبوب شده‌اند. با ما همراه باشید تا در ادامه هدلایت‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

کاربرد هدلایت خودرو

  • روشنایی: هدلایت‌ها به عنوان منبع نور برای رانندگان در شب و شرایط نور کم عمل می‌کنند. آنها به رانندگان کمک می‌کنند تا مسیر را بهتر ببیند و در نتیجه ایمنی راننده و سایر عابرین را افزایش می‌دهد.
  • نشانگرهای جانبی (راهنما): هدلایت‌ها به عنوان یک نشانگر مهم در جاده عمل می‌کنند و به سایر رانندگان نشان می‌دهند که راننده در حال تغییر حالت (مانند تعویض خط، تغییر مسیر و غیره) است و در نتیجه، احتمال بروز تصادفات را کاهش می‌دهد.
  • زیبایی و ظاهر خودرو: هدلایت‌ها به عنوان یکی از عناصر طراحی خودرو، نقش مهمی در زیبایی خودرو ایفا می‌کنند. طراحی برجسته و نوآورانه هدلایت‌ها می‌تواند خودرو را از سایر خودروها متمایز کند و جذابیت ظاهری آن را افزایش دهد.

 

تفاوت هدلایت با چراغ‌های معمولی

  • هدلایت‌ها در مقایسه با چراغ‌های معمولی عمر طولانی‌تری دارند؛ اما به‌خاطر حساسیتشان به حرارت نیاز به فن دارد.
  • در برابر ضربه و تصادف مقاوم‌ترند.
  • مصرف انرژی کمی دارند؛ اما باید با ولتاژ بالاتری از حداقل ولتاژ موردنیازشان تغذیه شوند.
  • مانند لامپ‌های زنون نیاز به گرم‌شدن ندارند و سریع روشن می‌شوند.
  • هدلایت‌ها در مقایسه با لامپ‌های زنون دارای قیمت کمتری هستند.

 

طول عمر هدلایت‌ها

طول عمر هدلایت‌ها به عواملی مثل رطوبت، دمای هوا، سیم‌کشی خودرو و... بستگی دارد. طول عمر بیشتر هدلایت‌ها در شرایط ایده‌آل 3000 ساعت است.

هدلایت‌ها ضد آب هستند و طول عمر آنها ربطی به خیس شدن ندارد.

 

انواع هدلایت‌ها از نظر فن

هدلایت‌ها بسته به نوع فن‌شان و یا اینکه فن دارند یا نه به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • هدلایت بدون فن (fanless): این نوع از هدلایت‌ها دارای حجم کمتر هستند، اما نسبت به بقیه انواع هدلایت‌ها دارای قدرت روشنایی کمتری است.
  • هدلایت فن دار سری اول: هدلایت‌های فن دار سری اول نسبت به بقیه هدلایت‌ها دارای ابعاد بزرگ‌تری هستند؛ ولی در مقابل از توان نوردهی بالایی برخوردار است که این عیبشان را می‌پوشاند.
  • هدلایت هیبریدی(فن ترکیبی): هدلایت های هیبریدی ساخت شرکت فیلیپس هستند. این نوع از هدلایت ها دارای حجم کمتر، قدرت روشنایی بالا و قدرت خنک کنندگی بهتر هستند. همچنین فن این هدلایت ها به‌طوری طراحی شده تا با ورود اجسام خارجی از حرکت نایستند.
  • هدلایت با فن کناری (side cooling): این نوع از هدلایت‌ها به‌خاطر کارگذاشتن فن در بخش کناری دارای ابعاد کوچک‌تری هستند و ساختار آن به‌طوری است که ورود هر نوع جسم خارجی به آن غیرممکن است. اما قدرت روشنایی آن نهایتاً بین 25 تا 30 ولت است.
  • هدلایت با فن توربینی: در طراحی این نوع از هدلایت‌ها هیت‌سینک به‌طورکلی حذف شده و عرض بسیار کمی دارند، به‌طوری که به عنوان باریک‌ترین نوع هدلایت شناخته می‌شوند. در بخش پایینی این هدلایت‌ها نوعی از فن به شکل توربین نصب شده و همین باعث شده تا هدلایت فن توربینی از قدرت روشنایی خوبی برخوردار باشد؛ ولی همین توربین‌ها خود باعث تولید سروصدا می‌شوند. البته این صدا در رانندگی روزمره به گوش نمی‌رسد.

 

هدلایت دوطرفه و چهارطرفه

بیشتر مردم فکر می‌کنند هدلایت‌های دوطرفه نور کمتری نسبت به هدلایت‌های چهارطرفه تولید می‌کنند؛ اما این‌طور نیست، چون کاسه‌های چراغ ماشین طوری طراحی شده که نور را در مرکز متمرکز کنند و هدلایت‌های دوطرفه طوری طراحی شدند که نور را به‌راحتی متمرکز کنند و کیفیت نوردهی را بهتر کنند.

 

با توجه به اهمیت هدلایت‌ها در ایمنی رانندگی، توصیه می‌شود همواره هدلایت‌های خودرو را در وضعیت عالی نگه دارید و در صورت خرابی یا کاهش کیفیت، آنها را تعویض کنید.

هنگام خرید پایه لامپ حتماً به نوع خودروی خود دقت کنید؛ چون اگر پایه متفاوت باشد قابلیت تبدیل ندارد.