16512

ویژگی های خودروی آفرود

خودروی آفرود به خودرویی گفته میشود که توانایی حرکت بر روی سطوح ناهموار مانند سطوح سنگی و یا شن و غیره را داشته باشد. این نوع خودروها عموما دارای لاستیک های زخیم هستند و ارتفاع خودرو از سطح زمین نسبت به خودروهای معمولی بیشتر است. همچنین این نوع از خودروهای دارای سیستم تعلیق با انعطاف زیاد هستند که امکان حرکت در مسیرهای ناهموار را برای این نوع از خودروها فراهم میکند.

در این مطلب به ویژگی های مهمی که یک خودروی آفرود که بایستی از آن بهره مند باشد را بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که موارد ذکر شده تعدادی از ویژگی های مهم یک خودروی آفرود میباشد و ویژگی های متعدد دیگری وجود دارند که یک خودروی آفرود میتواند دارای آنها باشد.

 

گشتاور

گشتاور طبق تعریف علم فیزیک و مکانیک، نیرویی است که بتواند یک جسم را در فاصله‌ای معین به حرکت درآورد، مثل نیروی دست شما برای بازکردن درب اتاق، نیرویی که به پیچ‌گوشتی وارد می‌کنید یا نیرویی که برای چرخاندن آچار چرخ لازم است. هر چقدر که خودروی آفرود شما ظاهری قدرتمند داشته باشد، اگر نیروی گشتاور بالایی نداشته باشد با مشکل جدی در عبور از موانع مواجه خواهید شد.  یک ماشین آفرود با موتوری که گشتاور بالا بدون نیاز به اعمال گاز زیاد تولید کند یک گزینه بسیار مناسب برای خودروی آفرود است و قادر خواهد بود شما را از مسیرهای ناهموار به آسانی عبور دهد. دلیلی این امر این است که موتور با گشتاور بالا قادر است در دنده های سنگین با گاز کم میزان نیروی رو به جلوی بیشتری تولید کند و خودرو را از موانع عبور دهد همچنین راننده نیز کنترل بیشتری با دنده سنگین بر روی خودرو خواهد داشت.

ماشین آفرود

لاستیک

لاستیک ها محل تماس خودروی شما با زمین است و نوع لاستیک و میزان فشار آنها نحوه عملکرد خودروی شما در مسیرهای مختلف را تعیین خواهد کرد. خودروهای SUV و شاسی بلند امروزی با لاستیک هایی به فروش میرسند که مناسب برای حرکت در اوتوبان ها و مسیرهای هموار است. این لاستیک ها سطح نازکی دارند و برای حرکت روی سطوح ناهموار مناسب نیستند.

لاستیک مناسب برای خودروهای آفرود باید سطح زخیمی داشته باشند تا بتوانند در مقابل آسیب های ناشی از حرکت بر روی سطوح سنگی مقاومت کنند و همچنین با توجه به شرایط زمین این لاستیک ها باید دارای سطح پهن نیز باشند تا خودرو پایداری بیشتری روی سطوحی مانند شن و یا گل و لای داشته باشد.

لاستیک آفرود

ارتفاع از سطح زمین

یکی از ویژگی های مهم برای خودروهای آفرود میزان ارتفاع آنها از سطح زمین است. هر چقدر ارتفاع خودرو آفرود از سطح زمین بیشتر باشد به خودرو اجازه عبور از پستی و بلندی هایی با ارتفاع بیشتر را فراهم خواهد کرد. اگر خودروی شما دارای ارتفاع کم از سطح زمین باشد در اولین برخورد با ناهمواری های موجود کف خودرو با زمین برخورد خواهد کرد و امکان بروز صدمه با اجزای خودرو به وجود خواهد آمد.

ماشین آفرود

زاویه حمله، زاویه فرار و زاویه شکست

رانندگان حرفه‌ای خودروهای آفرود فقط به ارتقای فنی خودروی خود فکر نمی‌کنند. همان‌طور که گفته شد، مسیرهای آفرود هرگز قابل‌اطمینان نیستند. اگر حتی خودرویی با ارتفاع بلند و لاستیک‌های پهن در گودالی نه‌چندان بزرگ گرفتار شد، ایراد کجاست؟ درواقع، این همان بحث مهم سه زاویه آفرودی است. زاویه اول، Approach Angle یا زاویه نزدیک‌شدن و به‌اصطلاح آفرودرها، زاویه حمله است. این زاویه، بین خط افقی زیر لاستیک و لبه پایینی سپر قرار دارد. زاویه حمله، رابطه مستقیمی با کیفیت ورود به شیب، سربالایی یا یک دست‌انداز بزرگ مانند تخته‌سنگ دارد. زاویه دیگر، Departure Angle یا زاویه انحراف یا به قول حرفه‌ای‌ها، زاویه فرار است. می‌توان پیش‌بینی کرد که مفهوم این زاویه چیست. وقتی قرار باشد از یک مسیر صاف ناگهان وارد یک مسیر شیب‌دار شوید، فاصله سپر تا سطح زمین با این زاویه اندازه‌گیری می‌شود. در آخر، به زاویه Break-Over Angles یا زاویه شکست می‌رسیم. محاسبه زاویه فوق، به این صورت است که مرکز ثقل خودرو را یک نقطه در نظر می‌گیریم و از سطح زیرین لاستیک‌های عقب و جلو، دو خط به سمت آن نقطه می‌کشیم. فاصله بین این دو خط که عموماً یک زاویه باز است، زاویه شکست نامیده می‌شود. در نظر داشته باشید هرچه این زاویه کوچک‌تر باشد، ارتفاع خودرو از سطح زمین بیشتر است. درواقع، این سه زاویه معیارهایی برای جلوگیری از برخورد سینی و سپرها به زمین هستند.

ماشین-آفرود

گیره بکسل

هر چقدر که خودرو آفرود شما قدرتمند و عضلانی باشد باز هم امکان گیرکردن و یا از کار افتادن خودروی شما وجود دارد به همین دلیل خودروی شما بایستی دارای گیره بکسل باشد و این گیره باید تحمل وزن خودروی شما را نیز داشته باشد.

از اتصال بند بکسل به قسمت های دیگر خودرو خودداری کنید چون امکان شکستن و یا کنده شدن محل اتصال بند بکسل به دلیل وارد شدن فشار زیاد بسیار بالا است. به همین دلیل حتما از گیره بکسل و بند بکسل استاندارد با تحمل وزن بالا برای خودروی آفرود خود استفاده کنید.

گیره-بکسل