دانشنامه
دیفیوزر
دیفیوزر وقتی که با خودرو و با سرعت در جاده در حال حرکت هستید، هوا از سه جهت در اطراف آن به حرکت در می آید: روی خودرو، زیر خودرو و جوانب آن.
خودروسازان با ایجاد انحنا در گوشه های بدنه در این 3 بخش خودرو در هنگام طراحی،
تلاش می کنند که خودرو کمترین برخورد را با هوا داشته باشد و بتواند شتاب و سرعت بگیرد.
اما اگر خودرو سرعت بسیار زیادی داشته باشد، مثلا چیزی در حدود 200 کیلومتر، جریان هوایی که با سرعت از زیر خودرو عبور می کند،
نیرویی ایجاد می کند که انتهای خودرو را به سمت بالا حرکت می دهد و این می تواند برای خودروها خصوصا در سر پیچ ها خطرناک باشد.
اینجاست که پای قطعه ای به نام دیفیوزر به میان می آید.
کارایی دیفیوزرها
از این رو، برای خودروهای اسپرت که توانایی رسیدن به سرعتهای بالا را دارند،
قطعاتی به صورت فابریک یا جانبی طراحی میشود که در سرعتهای بالا راننده بتواند خودرو را کنترل کند.
همانطور که در بالا گفته شد یکی از این قطعات دیفیوزر است.
این قطعه در قسمت عقب خودرو و زیر سپر نصب میشود.
این قطعه یکی از اجزای آیرودینامیک خودرو است و با هدایت کردن جریان هوایی که از زیر خودرو عبور می کند،
باعث افزایش “Downforce” (نیروی پسا یا پسار/نیروی پایین رونده) میشود.
هنگامی که خودرو به سرعت بالا میرسد،
فشار هوایی که از زیر خودرو عبور میکند باعث میشود تا انتهای خودرو به سمت بالا برود و به همین علت چسبندگی تایرها به زمین کم میشود.
نقش دیفیوزر این است که با ایجاد Downforce انتهای خودرو به سطح زمین فشار بیشتری وارد کند و در کل پایداری بهتری،
مخصوصا در سر پیچها داشته باشد.
دیفیوزرها عموماً از غشا لاستیکی یا عناصر سرامیکی دارای سوراخها بسیار ریز برای ایجاد حبابهای ریز یا درشت استفاده میشود.برای خرید دیفیوزر بر روی لینک زیر کلیک کنید.